Thursday, August 24, 2006

ADA APA DENGAN MAMAK?

Knapa restoren mamak jadi tmpuan umat manusia x kira bangsa jantina & agama?..pi lah bila2 masa pon-siang malam tgh malam dinihari pagihari,frm dusk till dawn...restoren mamak tetap mnjadi pojaan hati kita....Antara yg famous especially in my hometown & area Penang ni to name a few eg. N***ir, S******h, Pe****, Ahm****h & K**u N*** K*****....

Hasil kajiselidik yg dijalankan oleh firma bancian yg kurang brtauliah, mndapati bhw faktor2 brikut mrupakan punca2 restoren mamak brjaya mnduduki takhta persada no. 1 di hati rkyat tanahair terchenta :>


1. Layanan
Dari segi layanan & servis mmg diakui antara yg trbaik, tip top...kita dudok sat saja satgi waiter akan mai tnya "mau minum?makan?" klau waiter nepal/bangla akan tanya 'apa makan?' order mkn pon cpat smpai xder nk tnggu lama2...compare dgn restoren org 'kita'...bukn nk mnjatuhkn ttapi ini kenyataan, majoriti restoren or kdai makan mlayu depa lemah tang ni la, kita dah dudok dkat 10 minit waiter x mai tanya lagi dok wat2 sebok kira dwit laa angkat pinggan laa mnyembang and so on...rite?


2. Suasana
Illumination & surroundings mmg diakui mnjadi faktor tarikan..perasan tak restoren mamak terang bnderang dari jauh kalu sebelah malam...even frm 1 km kita dah nmpak restoren mana yg kita nk singgah, teknik pencahayaan mnjadi penarik untuk pelanggan singgah...kita nk singgah restoren yg suram,suam & dull atau restoren yg terang bendrang & lively?

Majoriti restoren mamak mnerusi tinjauan aku, msti ada akuarium..out of all de fish, yg jadi pilihan ikan kelisa emas, feng shui kot rasanya, lazim diletakkan di ruang makan utama, di sudut2 yg strategik.

Kerusi & meja yang selesa & santai - tu yg melepak sampai berjam-jam sampai x ingat nk balik umah tuh kan? Krusi alumimium yg ringan slalunya mnjadi pilihan.

yang paling pnting ialah SKRIN BSAR...paling2 koman tv 29" or 34", untuk yg kaki2 bola melepak lyn EPL, La Liga etc sampai kul 2-3-4 pg...

3. Kebersihan & efficiency

Selesai jer pelanggan settle bill, waiter akan trus kasi clear the leftovers on the table, xder tnggu lama2..pakaian waiter pn nmpak kemas bersih and seragam, buat kerja x reti nk borak2 sembang2 senggol2an cubit2an...pendek kate selagi belom tutup mate,kerja kerja kerja!

Stakat tinjuan aku, blom pnah aku tgk waiter pompuan,pompuan salunya diletak di bhgn cashier or kaunter pmbayaran...biase lah pompuan ni mmg tliti bab2 duit ni kan.

Tapi satu hakikat yg x bleh dinafikan...restoren mamak ni kalu dining area mmg diakui tiptop, cuba kita jengah di bhgn dapor...ermmm paham2 sniri la maxud aku

4. Menu

Menu wajib - (selain nasik putih), nasi briani, ayam masak madu, bendi rebus, telor goreng, acar rmpai, gulai kambing. P lah mana2 restoren mamak yg popular menu ni wajib ada, jgn harap la nk ada lauk2 kmpung ni, apa lagi ulam2an. Knapa la org suka sgt dgn kari mamak nih? Rumors mnyatakan mamak tukang masak x pnah cuci priuk gulai tuh, so tiap kali masak gulai baru, dmasaknyer skali dgn kerak2 gulai lama yg melekat kat dasar priuk tu..tu yg kasi ummph tuh haha..x tau le sahih ke tidak.

Tang harga wpun mahal camana skalipon org ttp serbu, x der la sesedap mana pon makan kat kdai mamak nih tp mcm dah jd trend msykat kita..., tgh2 mlm p tibai nasik briani+ayam madu...then balik tidow,maunya x kena pnyakit stroke, dibetes etc. Tabiat pemakanan kena ubah, jgn bertuhankan nafsu jer

Signing off...

2 comments:

:+:CikPayung:+: said...

Hehe interesting topic ni. Herm ada apa dengan restoran mamak ni yg beroperasi 24jam. Aku kalau pi kedai mamak 24 jam ni, and if di rumah aku, yg ada restoran S**d.. aku cuma minum je. Tak makan. Aku elak makan. Tapi, if aku pergi satu restoran bernama restoran S**i...itu mmg aku pulun abis la. Satunya sebab mamak muslim restaurant, bos dia kamceng dgn family aku, sampaikan restoran tu takleh jadi spot berdating dgn bf, nanti diaorang inform family hihi. Suasana tu best. Aku rasa dah jadi budaya muda mudi (bapak aku dgn geng geng dia pun ada gak) untuk hang out di restoran 24jam ni and minum bincang hal hal tertentu. Tapi serious la aku jarang jumpe restoran melayu 24jam. Mamak je yg banyak. Sedangkan area pj tu, rata rata budak budak muda dia mmg buruk lantak lelagi after midnite.. huhu

Nazmy Mohamed said...

ermm...tu la pasal, tapi kna hati2 gak, ada restoren mamak, tapi manager+staff dier mua hindu, aku dapat tau yg restoren Na**ir kat aloestaq ni hindu pnya..aku pon dah x pnah p mkn sana daah semenjak tuh..pas ni aku nk tulis pasal restoren siam plak hahahah