Saturday, May 03, 2008

KULIAH USULUDDIN PT 1 : INTRO : MENGAPA PERLU BERAGAMA?

Hari ni aku rs cukup bertuah krn dapat mnghadirkan diri ke kuliah yg jarang2 dpt kita ikuti di mana2 hatta di masjid or surau sekalipon, maybe sbb tajuk ni berat & memerlukan akal pmikiran yg dijanakuasa oleh Pentium Dualcore...lagipon klas2 yg sebegini hanya dipelajari diperingkat pengajian tinggi sahajer, mcm d UIA, Azhar & so forth.

Kuliah ni berjalan dalam dua sesi - pagi & ptg mgikut jadual. Pagi stat jam 10 - 12.30 tghari, then sambung ptg frm 3.30 pm - 6 pm, & ustaz yg mngajaq diimport khas dari Acheh, Ustaz Mahdi namanya. Kehadiran agak mndukacitakan,x sampai 20 org yg mai. Penganjur mnyatakan ramai yg x dapat hadir walaupon dah submit nama, atas alasan2 yg pelbagai. Nonetheless, kuliah td bermula agak lewat, tertunda sejam dari jadual asal, kerana Ust. Mahdi lmbat bertolak dari Penang, capek (penat) katanya, sbb semalam dia mmberi kuliah tajuk yg sama di Penang (Seberang Jaya).

Sedikit info ttg beliau : Nama penuhnya Syed Andi Mahdi, berasal dari Acheh (x pasti dari kelurahan mana), menuntut bdang Usul Fiqh di Qom, Iran slama 4 tahun, & dijemput ke Malaysia khusus untuk mmberi kuliah Usuluddin.

Aku sndiri tertanya dalam hati "dah x dak org malaysia ka yg pandai kupas bab2 usul nih?"Namun selepas aku ikuti kuliah beliau, aku dapat rs kan bhwa inti pati kuliah ni mmg berbeza, kerana kupasan usulfiqh yg disampaikan BERMULA dari aqal, sedang kita seringkali mndengar bhawa pengajaran usul di tmpt2 lain menekan wahyu sebagai asas dalam beragama. Manusia diciptakan Allah dgn Ruh & Aqal, dan Allah memerintahkn para Malaikat tunduk & sujud kepada Nabi Adam a.s atas dasar apa? Kerana Adam a.s mrupakn ciptaan Allah yg dikurniakan ruh & aqal, ini yg mmbezakan dua makhluk ciptaan-Nya ini.Ini tidak bermakna kita menolak wahyu, akan tetapi apakah asas sebenar dalam beragama kepada smua manusia yg ada di dunia ini? Baik Islam, Nasrani, Yahudi, Majusi, Zoaroster, Hindu, Buddha etc. , manusia yg beraqal pasti berkehendakkan kpd agama. Lantas org yg tidak beraqal logiknya mmg tidak beragama. Siapakah org yg tidak beraqal?Adakah smata2 org gila shj yg tidak beraqal?

I'll put this on hold. Akan aku kupas dlm posting brikutnya...ms maseh pnjang untuk kita mngenali siapa diri kita & mngapa kita perlu beragama.

Ciao!!

No comments: